JM Juran considerații asupra calității. Standarde de acreditare.

LaTimp Forums Master management educațional Managementul calității educației JM Juran considerații asupra calității. Standarde de acreditare.

This topic contains 0 replies, has 1 voice, and was last updated by  Elia 4 weeks ago.

  • Author
    Posts
  • #19230

    Keymaster
    Offline
    Topics: 1409
    Replies: 911
    Been thanked: 28 times

    Niveluri de conformitate introduse de standardele naționale:

     

    1. Nivelul 1 de conformitate (stadiul de autorizare)
    2. Nivelul 2 de conformitate (stadiul de acreditare)
    3. Nivelul 3 de conformitate opțională (stadiul de „referință”)

     

     

    Josepf Moses Juran (JM Juran) s-a născut la Brăila pe 24 decembrie 1904. După numai 3 ani (1907), întreaga familie s-amutat la Gura Humorului (Imperiul Austro-Ungar).
    În 1912, la vârsta de 8 ani, a emigrat împreună cu familia, în Statele Unite.
    A urmat o perioadă foarte grea pentru întreagă familie. JM Juran a fost nevoit să presteze munci dure, de adult, chiar de la vârste fragede.

     

    A lucrat, încă de copil ca vânzător de ziare, vânzător de încălțăminte, lustragiu, vânzător de băcănie…
    Juran descrie cu amănunte în cartea „Juran – Arhitectul calității”, diversele ocupații pe care le-a avut încă din copilărie. Și nu au fost puține, mai ales, deloc ușoare.
    Interesant că după fiecare muncă efectuată, Juran era extrem de atent cu ceea ce reușea să acumuleze financiar pentru rezolvarea existenței zilnice(sursa ”Arhitectul calității”)

     

    La doar 16 ani, Juran s-a inscris la Facultatea de Inginerie Electrică a Universității Minnesota. De reținut că, Juran și-a plătit studiile din banii strănși în diversele ocupații pe care le-a prestat, inclusiv în timpul școlii.

    Educația superioară

    Sub influența profesorului de fizică Juran a decis să meargă la Universitatea Minnesota pentru a se face inginer (datorită înclinațiilor lui pentru științe și matematică)

     

    „De când am pus piciorul în campusul Universității Minnesota, m-a trezit confruntat cu groaznica realitate a necesității acoperirii costurilor pentru educația mită în colegiu”:

     

    Deși Juran avea un plan bine pus la punct de a lucra și a câștiga bani pentru acoperirea costurilor cursurilor la universitate, a constatat că aceste fonduri era de departe mult prea mici pentru provocările din facultate……

     

    A terminat facultatea în 1924, devenind inginer în domeniul electric. În 1936 (după 12 ani) Juran a obținut titlul de doctor în științe jurudice în cadrul Universității de Științe Juridice din Loyola (Chicago).

     

    S-a angajat de tânăr inginer la compania Western Electric, departamentul de control statistic.

     

    Juran despre începuturle vieții sale în orașul Braila..

    „Casa în care m-am născut mai există și astăzi (la adresa:Brăila, B-dul Cuza nr. 134). Am văzut-o în cursul vizitei mele în România în anul 1972. Este una dintre căsuțele din cărămidă cu etaj situate în jurul unei curți. În 1904 ea avea podele murdare și era lipsită de orice confort. Pur și simplu așa era locul în care m-am născut pe la ora 3 în după amiaza zilei de 24 decembrie 1904…”

     

    Gura Humorului:

     

    „Familia mea s-a mutat în Gura Humorului în anul 1907 (tatăl lui JM Juran era născut în Gura Humorului iar mama născută în Brila). La începutul secolului XX, locuitorii din GH erau lipsiți de multe probleme actuale generate de lipsa calității. Lipsindu-le electricitatea, gazul și apa curentă, ei nu au avut niciodată probleme cu aceste utilități. Pe timp de ploaie, străzile nepavate și ulițele laterale din GH se transformau în vaste întinderi de noroi. Într-o zi, am alunecat pe una din scândurile care traversau canalele deschise (din loc in loc) și mi-am dislocat șoldul drept. Un pustnic de pe dealul din apropiere mi-a pus șoldul la loc, dar fără posibilittaea ca piciorul să fie menținut în extensie. M-am ales cu piciorul ceva mai scurt și cu o curbură a coloanei vertebrale(șira spinării) – scolioză”.

    Juran a lucart în cadrul Western Electric (uzina Hawthorne). A trecut prin mai multe departamente și a început să-și construiască, pas cu pas, cariera în domeniul care avea să-l consacre pentru tot restul vieții.
    Este interesant că Juran a intuit că trebuia să treacă de la conceptul de slujbă sigură la cel de dezvoltare a carierei.

    Totuși condițiile în care a fost primit la Western Electric l-au făcut pe inginerul Juran să-și dorească ca „tot restul vieții să și-l petreacă muncind la această companie”.

     

    Evaluarea pe baza standardelor de autorizare/acreditare/referință:
    S-au definit trei domenii de evaluare:
    – capacitatea instituțională;
    – eficacitatea educațională;
    – managementul calității;

     

    S-a inființat o entitate (prin lege) în școală responsabilă cu managementul calității – CEAC
    S-au introdus niveluri ale calității ganizația școlară;
    S-a introdus conceptul de evaluare externă precum și cel de evaluare internă;
    aspecte ale standardelor naționale de evaluare ale școlilor din sistem;
    – deși legislația în mediul educațional s-a schimbat de mai multe ori, standardele au rămas neschimbate;
    – „filozofia” standardelor este formulată în termeni de „cel puțin” ceea ce induce ideea unui nivel minim;
    – standardul de acreditare introduce un paradox pe care l-am numit: al nivelului minim:

    „Se acordă importanță maximă unui nivel minim al calității”

    Autorizare de funcționare provizorie

    Persoană juridică
    Personalitate juridică;
    Drepturi și obligații

     

    Aspecte ale funcționării școlilor în sistemul privat (finanțare majoritar privată)

    Ce poate să facă și ce nu poate să facă o școală autorizată?!

    Standardul de autorizare – aspecte

    1. Eate aplicat nediferențiat, pentru școlile acreditate și cele neacreditate!
    2. Conceptele (descriptorii,criteriile) nu sunt adaptate la nivelul cerințelor actuale;
    3. Nu sunt utilizate concepte specifice managementului calității (conform definițiilor consacrate prin ISO 9001).

     

    Alte aspecte:
    1. Nu se produce înființarea efectivă a școlii
    2. Procesul de neacordare (prin act normativ) nu este prevăzut în lege și totuși se emit ordine de ministru pentru neacordarea autorizării
    3. Evaluatorii sunt utilizați din rândul personalului activ în sistem, fiind departe de a fi catalogat ca un proces „echidistant”, din considerente evidente.

You must be logged in to reply to this topic.

Cauta
Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type